Over het koor

Het Koninklijk Koor Sint-Cecilia is één van de oudste verenigingen van Essen en heeft al twee eeuwwisselingen doorstaan. Het werd op 12 november 1827 opgericht als het parochiaal zangkoor “Confrerie der Heilige Cecilia”. Het was een puur kerkkoor, alleen voor mannen. Vanaf mei 1968, na het Vaticaans Concilie, werd het een gemengd koor.

Het koor telt momenteel 50 leden uit België en Nederland en luistert eucharistievieringen op in de parochiekerk van Essen Onze-Lieve-Vrouw Geboorte, op enkele zon- en feestdagen tijdens het kerkelijk jaar. Naast de liturgische en religieuze gezangen worden ook profane liederen en werken ingestudeerd. Het koor organiseert zelf concerten, verzorgt gastoptredens en verleent haar medewerking aan producties van en in samenwerking met andere koren en orkesten.

Grote muzikale projecten van de voorbije jaren:
  • 2002 - Jubileumconcert ter gelegenheid van het 175-jarig bestaan, met een koor samengesteld uit 175 zangers en zangeressen en The Belle Epoque Orchestre.
  • 2008 - Carmina Burana van Orff met twee piano's, een slagwerkorkest, een koor bestaande uit 180 zangers en zangeressen, een kinderkoor en drie solisten.
  • 2011 - Messa da Requiem van Verdi met het Vlaams Symfonisch Orkest, drie koren en vier solisten.
  • 2013 - Johannes-Passion van J.S. Bach met een speciaal samengesteld ensemble en vijf solisten.
  • 2013 - Carmina Burana ter gelegenheid van het jubileumconcert van het Mannenkoor ZWK Sint-Norbertus uit Antwerpen, met vier koren, het Vlaams Symfonisch Orkest en drie solisten.
  • 2014 - Petite Messe Solennelle van Rossini met piano en harmonium en vier solisten.

De wekelijkse repetities van het koor vinden plaats op maandagavond om 20 uur in het cafetaria van het woonzorgcentrum De Bijster in Essen.

Bart Van Casteren
Sinds 2004 is Bart Van Casteren dirigent van het Koninklijk Koor Sint-Cecilia. Naast het dirigeren is Bart ook professioneel pianist. Hij haalde als leerling van Levente Kende zijn meester- graad piano en finaliteit kamermuziek aan het conservatorium in Antwerpen. Als dirigent kreeg hij les van Ernest Maes op het con- servatorium, die hem ook zijn eerste opdracht gaf als assistent- dirigent aan de Nederlands-Vlaamse Opera in Maastricht. Zo kon hij in 1999 de productie van Il Trovatore mee gestalte geven.

Als pianist vormt hij al jaren met zijn echtgenote Samra Mackic een pianoduo dat in binnen- en buitenland concerteert en samen met acteur Eddy Van Cakenberghe verschillende tournees voor Jeugd en Muziek heeft gespeeld. Na masterclasses in Wenen en Frankrijk kwam hij in contact met Prof. Etienne Siebens, die hem gedurende vier jaar het privilege gaf bij hem les te komen volgen.

Naast het Sint-Ceciliakoor dirigeert Bart ook het Neretva Ensemble in Berchem, de Koninklijke Fanfare Sint-Willibrordus in Merksplas en het Vlaams Symfonisch Orkest in Mortsel.

Els Schoof en Alex Roosemeyers zijn de vaste pianisten van het Sint-Ceciliakoor.

Els studeerde piano aan het Antwerpse conservatorium. Zij begeleidt de musicalafdeling van de kunsthumaniora te Antwerpen en geeft er tevens pianoles. Els speelde in het verleden geregeld mee in grote musicalproducties van Studio 100 en Music Hall.

Els Schoof en Alex Roosemeyers
Alex studeerde aan het Koninklijk Muziek Conservatorium te Gent waar hij het Hoger Diploma Piano en Kamermuziek behaalde met grote onderscheiding.
Om zijn inzicht in de muziek te verruimen, legde hij zich toe op het bespelen van orgel, klavecimbel en pianoforte. Hij bekwaamde zich aan het Mozarteum te Salzburg, waar hij diverse meestercursussen volgde bij Prof. Kammerling en Prof. Dorenski.
Op jonge leeftijd behaalde hij de eerste prijs op het "Internationaal Jongeren festivalconcours" van het Festival van Vlaanderen en werd hij begeleider aan het Gentse Conservatorium. Door zijn soepelheid en veelzijdigheid werd hij gevraagd door solisten met een internationale uitstraling zoals o.a. Michael Bezkverny, France Springuel en Zeger Vandersteene.

BEELD...

Groepsfoto mei 2009

...EN KLANK

Gastoptreden tijdens het Jubileumconcert van Vox Jubilans, Roosendaal, 22 april 2007.
Deze live geluidsregistratie werd ter gelegenheid van het 180-jarig jubileum van het koor
aangeboden door Soundvision Studio te Arnhem en gerealiseerd door George Konings.